Zastupničko pitanje Ministarstvu zdravstva i Ministarstvu za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo.

Neira Dizdarević
Pitanje

Zastupničko pitanje Ministarstvu zdravstva i Ministarstvu za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo:
“Dana 18.08.2020. godine Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade na osnovu Mišljenja Ministarstva zdravstva obavijestilo je javnost samo dan nakon što je naložilo provedbu Zaključka Skupštine Kantona Sarajevo broj 01-04-25003-8/20 od 28.07.2020. godine da se navedeni zaključak neće moći provesti zato što nema neophodno zakonsko uporište. Na osnovu zahtjeva mnogobrojnih roditelja, iako još uvijek nisam dobila pravni akt na osnovu kojeg je Ministarstvo za obazovanje, nauku i mlade promijenilo mišljenje molim oba Ministarstva da mi odgovore na sljedeće:
1. Molim da mi se dostave imena državnih službenika oba Ministarstva koji su radili na pravnim aktima vezano za provedbu zaključka, kao i pravnih akata koje su oba Ministarstva donosila vezano za problematiku ljekarskih uvjerenja za upis u osnovnu školu iz privatne prakse
2. Zašto JU Djeca Sarajeva prilikom upisa djece u vrtić uredno primaju ljekarska uvjerenja iz privatnih zdravstvenih ustanova, dok se za upis u osnovnu školu isto ne prihvata?
3. Zašto Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade postupa po Mišljenju Ministarstva zdravstva KS koje nije pravno obavezujuće, niti je podzakonski akt
shodno članu 67. Zakona o organizaciji organa uprave u Federaciji BIH (Službene novine FBIH, 35/05)? 4. Zašto je Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade u 2019. uprkos Mišljenju Ministarstva zdravstva KS akt broj 10-37-22278-1/19 od 21.06.2019. godine u kojem se navodi sličan stav kao i ove godine nije postupilo po tom aktu, nego u aktu broj 11/03-38-22278-2/19 od 05.07.2019. godine zbog neinformisanosti roditelja prihvatilo ljekarska uvjerenja i iz privatnih zdravstvenih ustanova? Da li je ovo jasan dokaz neobavezujućeg postupanja po mišljenjima Ministarstva zdravstva KS ili je Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade postupalo protuzakonito u 2019. godini? Da li je pandemija korona virusa ipak veći razlog od neinformisanosti roditelja? 5. Član 57. stav (2) Zakona o osnovnom obrazovanju Kantona Sarajevo kao dokument koji roditelj dostavlja izričito spominje ‘ljekarsko uvjerenje o psihofizičkom stanju djeteta za upis u školu i zdravstvenom statusu s opisom poteškoća’ pri čemu ne definiše da je to ljekarsko uvjerenje samo iz javne zdravstvene ustanove, pa molim oba Ministarstva da mi pojasne na osnovu čega vrše tumačenje jasnog člana 57. sa pravno neobavezujućim nižim pravnim aktom mišljenjem, a da pri tome nisu zatražili autentično tumačenje koje prema članu 117. Poslovnika Skupštine Kantona Sarajevo (Službene novine Kantona Sarajevo, 41/12, 15/13,47/13, 47/15, 48/16, 9/20, 14/20) može dati samo Skupština Kantona Sarajevo, a u vezi člana 57. stav (2) Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju KS (Službene novine KS 23/17) Skupština Kantona Sarajevo to nikada nije učinila.
6. Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade u svome saopštenju za javnost od 18.08.2020. godine navodi dio Mišljenja Ministarstva zdravstva KS prema kome je ‘za izdavanje ljekarskog uvjerenja o psihofizičkom stanju djeteta za upis u školu i zdravstvenom statusu s opisom djeteta jedino mjerodavna Javna ustanova Dom zdravlja KS’ te na osnovu toga molim oba Ministarstva da mi pojasne kako je jedina mjerodavna za izdavanje ljekarskih uvjerenja za upis u osnovnu školu javna zdravstvena ustanova kada je takva tvrdnja: - u direktnoj suprotnosti sa odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti ("Službene novine Federacije BiH", broj 46/10) i to sa članovima 2. 13. 53. i 57. istog, kojim se utvrđuje ravnopravan položaj privatnih i javnih zdravstvenih ustanova; - u direktnoj suprotnosti sa članom 51. stav (1) Zakona o zdravstvenoj zaštiti u kojem se obavljanje pregleda i izdavanje ljekarskog uvjerenja ne navodi kao isključiva djelatnost javnih zdravstvenih ustanova ; - u direktnoj suprotnosti sa Pravilnikom o obimu i vrsti javnozdravstvene djelatnosti koja ne može biti predmetom privatne djelatnosti (Službene novine FBIH 69/12, 39/14, 22/16) koji ne navodi pregled i izdavanje ljekarskih uvjerenja potrebnih za osnovnu školu kao isključivu djelatnost javnih zdravstvenih ustanova
7. Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade u svome saopštenju za javnost od 18.08.2020. godine navodi dio Mišljenja Ministarstva zdravstva KS prema kome se jedino ‘vodi evidencija zdravstvenih kartona djece od rođenja do polaska u školu, i da jedino sadrže kompletnu medicinsku dokumentaciju o zdravstvenom stanju djeteta za cijeli taj period’ ,te ‘u kojoj se provodi obavezna imunizacija djece ovog uzrasta o čemu se za svako dijete vodi
karton provedene imunizacije, što je u skladu sa Zakonom o evidencijama u oblasti zdravstva (Službene novine FBiH, broj 37/12)’ što apsolutno nije tačno jer: - shodno članu 6. Zakona o evidencijama u oblasti zdravstva (Službene novine FBiH, broj 37/12) nosioci privatne prakse kao i druga pravna i fizička lica koja u okviru svoje djelatnosti obavljaju poslove iz oblasti zdravstva dužni su voditi evidencije u skladu sa ovim zakonom, propisima donesenim na osnovu ovog zakona, kao i Zakonom o zdravstvenoj zaštiti ("Službene novine Federacije BiH", broj 46/10), a Ministarstvo zdravstva Kantona Sarajevo nije obavijestilo roditelje da neka privatna zdravstvena ustanova ne smije izdavati ljekarska uvjerenja za upis u osnovnu školu, niti je obavijestilo Federalnu upravu za inspekcijske poslove, kao niti Kantonalnu upravu za inspekcijske poslove da privatne zdravstvene ustanove protuzakonito izdaju ljekarska uvjerenja za upis u osnovnu školu - shodno članu 43. Zakona o evidencijama u oblasti zdravstva (Službene novine FBiH, broj 37/12) zdravstveni karton iz stava 1. ovog člana prati svakog pacijenta tokom cijelog života, a u slučaju promjene doktora medicine, zdravstvene ustanove ili mjesta stanovanja zdravstveni karton ili prijepis podataka iz zdravstvenog kartona obavezno se dostavlja novoj zdravstvenoj ustanovi, odnosno privatnoj praksi u kojoj pacijent ostvaruje prava na zdravstvenu zaštitu, tako da privatna zdravstvena ustanova može doći do bilo kojeg podatka iz zdravstvenog kartona djeteta što je suprotno tvrdnji u saopštenju - shodno članu 59. Pravilnika o načinu provedbe obavezne imunizacije, imunoprofilakse i kemoprofilakse protiv zaraznih bolesti, te o osobama koje se podvrgavaju toj obavezi (Službene novine FBiH, broj 68/16) svi podaci o izvršenoj imunizaciji unose se u osnovnu dokumentaciju obveznika vakcinisanja - "Karton vakcinisanja" koji se nalazi u kartoteci punkta za vakcinaciju kojem gravitira osoba koja se vakciniše. Isti podaci unose se u "Iskaznicu vakcinacije" koja predstavlja ličnu dokumentaciju i koju vakcinisana osoba zadržava kod sebe, te ih roditelj djeteta kao zakonsku dokumentaciju čak u nedostatku evidencije može pokazati ljekaru u privatnoj zdravstvenoj ustanovi, kao i u svakoj drugoj prilici gdje treba dokazivati vakcinalni status
8. Kada je upućen dopis Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade prema Ministarstvu zdravstva u vezi provjere valjanosti ljekarskih uvjerenja koja izdaju privatne zdravstvene ustanove, a kada je Ministarstvo zdravstva KS odgovorilo na upit, jer jasno je iz dokumenata koji su mi predočili roditelji da odgovor na upit Ministarstvo zdravstva nije ni krajem jula 2020. godine dostavilo, a roditelji su ljekarska uvjerenja priložili još u aprilskom upisnom roku za koje je Ministarstvo za obrazovanje dopustilo dostavu dokumentacije u junu?
9. U dopisima mnogih škola koje su mi predočili roditelji Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade je zatražilo dostavljanje spiska privatnih zdravstvenih ustanova koje mogu izdavati ljekarska uvjerenja za upis djece u prvi razred, ni taj odgovor Ministarstvo zdravstva nije na vrijeme uputilo, a sada se u toku pandemije to slama preko leđa roditelja, ko će za to odgovarati? 10. Mnogi roditelji su uporni najavljuju obraćanje Instituciji ombudsmena u BIH, pokretanju krivičnih prijava za zloupotrebu službenog položaja, privatnih tužbi protiv oba Ministarstva jer pored jasnog Zaključka najvišeg zakonodavnog tijela Kantona Sarajevo koje nije oprečno važećem pravnom okviru zbog toga što će odbijanjem prihvatanja ljekarskih uvjerenja biti onemogućen upis i onemogućeno pravo djeteta na obrazovanje shodno UN
Deklaraciji i Konvenciji o pravima djeteta, Ustavu BIH, Ustavu FBIH i drugim pravnim propisima, pa se postavlja pitanje pravne odgovornosti oba Ministarstva? 11. Umjesto da roditeljima olakšate i ukažete na privatne zdravstvene ustanove koje imaju čak i potpisan ugovor sa ZZO KS u vezi pružanja primarne zdravstvene zaštite koja uključuje i oblast porodične medicine, izlažete ih dodatnom stresu i trošku, te stoga predlažem da razmotrite čak i opciju refundacije troškova izdavanja ljekarskog uvjerenja iz privatne zdravstvene ustanove
Budući je početak školske godine uskoro, molim da na ovo zastupničko pitanje dobijem odgovor u što kraćem periodu.”

Odgovor: 
Postavljeno dana: 
Srijeda, 2 Septembar, 2020
Pošalji mail: 
Ne