Sistemski riješiti problem zagađanja zraka:Kvalitet javnog gradskog prijevoza podići na evropski nivo

U okviru Evropske sedmice mobilnost (EUROPEANMOBILITYWEEK 2019), premijer Kantona Sarajevo Edin Forto je danas otvorio javnu diskusiju na temu kako riješiti problem kvalitete zraka i saobraćaja u Sarajevu.
“Indeks zagađenosti u Sarajevo u zimu prošle godine je iznosio 393, što je izuzetno opasno. Problem zahtjeva strateško rješavanje i mi smo započeli sa projektima toplifikacije objekata, što će smanjiti potrošnju energije, nabavljamo suvremenu opremnu za mjerenje onečišćenja zraka kojom će upravljati Mašinski fakultet u Sarajevu, tokom najzagađenijih dana koji nas čekaju za nekoliko mjeseci, ulice će se sapirati posebnim rastvorom koji umanjuju posljedice zagađenja. Procjenjuje se da bi se na ovaj način moglo postići i do 30 posto manje prisustvo čestica u zimskom periodu. Svakako planiramo i konkretne mjere kad govorimo o gradskom saobraćaju”, poručio je premijer Forto.
Po njegovim riječima, kretanje je otežano zbog loše putne infrastrukture. Kada bi kvalitet javnog prijevoza podigli na evropski nivo, gužve u saobraćaju bi se mogle značajno smanjiti. Samim tim imali bi bolji kvalitet života, bolje korištenje vremena i čišći zrak.
Zamjenik šefa Delegacije Europske unije u BIH Khaldoun Sinno, ukazao je na važnosti održive mobilnosti u gradu.
Događaj i ishod razgovora, također će dodatno oblikovati razvoj Plana održive urbane mobilnosti (SUMP) za Grad Sarajevo, koji je u toku, a podržava ga GIZ, kroz Otvoreni regionalni fond Jugoistočna Europa – Energetska učinkovitost, uime njemačke vlade. SUMP prati participativni i holistički pristup planiranju gradskog saobraćaja, stavljajući u focus ljude i kvalitetu života.
Dodao je kako se radi na poboljšanju kvalitete zraka i da imaju mnogo dokazanih rješenja u gotovo svim područjima koja doprinose zagađenju zraka.
“Jasno je da nijedna osoba, grupa, grad, država ili regija ne može sama riješiti problem. Trebamo snažne obaveze i akcije od sviju: vlada, čelnika zajednice, gradonačelnika, civilnog društva, privatnog sektora i pojedinaca, te poduzeti inovativne pristupe i mjere za rješavanje ovog složenog problema”, naglasio je Sinno.
Britanski ambassador u BiH Matthew Field je potcrtao kako njihova institucija snažno podupire napore KS na rješavanju pitanja kvaliteta zraka i poboljšanju javnih usluga, uključujući javni prijevoz.
“Ponosni smo što podržavamo razvoj prve Strategije javnog prijevoza za Kanton Sarajevo i pomažemo u i rekonstrukciji i ulaganjima u Javni prijevoz (GRAS)”, kazao je ambasador Field.
GCAP lokalni coordinator u Sarajevu pri EBRD-u Sanda Midžić – Kurtagić pojasnila je kako Zeleni akcioni plan Kantona (The Green Cantonal Action Plan - GCAP) prepoznaje zagađenje zraka u Kantonu Sarajevo kao jedan od njegovih ključnih problema i prioriteta.
S obzirom da se zagađenje zraka ne može u potpunosti riješiti izgradnjom novih cesta, Kanton Sarajevo mora u potpunosti promijeniti svoj pristup i odnos prema saobraćaju, posebno javnom i nemotorizovanom načinu prijevoza. Transport je ključno područje GCAP-a, sa značajnim brojem projekata koji bi trebali rezultirati smanjenjem emisije.
Stručnjak za održivu mobilnost pri SEE Change Net Fondaciji i stručnjak u Centru za međunarodnu migraciju i razvoj u Njemačkoj (CIM) Anna Loffing prsijetila se da kad je SEE Change Net pitao građane i partnere o njihovoj viziji Sarajeva u 2030.godini, čisti zrak je naveden jednim od kljičnih pitanja za kvalitetu života u gradu. Jedan važan instrument za postizanje ove vizije je Plan idržive urbane mobilnosti (SUMP), koji se trenutno razvija u projektu koji provodi GIZ.
Sudionici panel diskusija i prezentacija su bili i: Muamer Kukan, Emir Hota Hajrudin Omerbegović, Dubravka Bošnjak , Colin Brader, Nisad Selimović, Ahmed Ćerimović i Boran Pikula.